Oyunlaştırma nedir?

Bu maddede, “Oyunlaştırma nedir?” sorusunun yanıtı iletişim modeli çerçevesinde verilmiştir. ‘Oyun’ ve ‘kurgulama’ köklerinden gelen oyunlaştırmanın İngilizce karşılığı gamification‘dur. İlk kez 2008 yılında kullanılan oyunlaştırma / gamification kavramı 2011 yılında da Gartner Hype Cycle raporunda kullanıldı. Oyunlaştırma  2012 – 2013 yıllarında yaygınlaşmaya başlamıştır.

Oyunlaştırma için aynı zamanda productivity games, surveillance entertainment, funware, playful design, behavioral games, game layer ve applied gaming kavramları da kullanılmaktadır.

Kevin Werbach‘a göre oyunlaştırma; oyun elementlerinin ve oyun tasarım konseptlerinin oyun olmayan alanlarda kullanılmasıdır.

Araştırmacı Sebastian Deterding‘a göre oyunlaştırma; oyun tasarım ögelerinin oyun dışı bağlamlarda kullanılmasıdır.

Gamification’ın kavram temellerini atan İngiliz bilgisayar programcısı Nick Ming‘e göre oyunlaştırma; kullanıcılarla oyun bağlamında ve oyun mekaniği kullanılarak, sorun çözme amacıyla iletişim kurulmasıdır.

Game Based Marketing (Oyun Tabanlı Pazarlama) kitabının yazarı Gabe Zichermann‘a göre oyunlaştırma; oyun endüstrisinin parçası olan puanlar, rozetler (badge), sesiyeler, görevler ve başarılar (achievement) gibi kavramları alarak bunları gerçek hayat tecrübesinin içine gömmektir.

Ticari hedefler için oyun temeli üzerine oturtulmuş bir sistematiği araç olarak kullanan oyunlaştırma;

  • Dijital pazarlama sektöründe önemli fırsatlar sunar.
  • Şirketlerin dünya pazarında etkili bir iletişim çalışması oluşturmalarını sağlayarak psikolojik ve teknolojik altyapıyı sağlar.

Günümüzde bir iletişim modeli olarak kendini kabul ettiren oyunlaştırmanın asıl amacı oyun olmayan bir süreci oyun kurgusu içinde modelleyerek bu süreçten alınan verimi arttırmaktır. Ancak bir şeyi yalnızca oyun yapmak oyunlaştırma değildir.

Charles Coonradt, oyunlaştırmanın büyükbabası olarak kabul edilir. İrlanda’nın oyunlaştırma sektörünün lider firması Zynga‘dır.

41 views

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir